دانلود تحقیق نگاهی به تاریخ وكالت در ایران

مطالب دیگر:
📖تحقیق نقش دینداری و انتظار در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی📖تحقیق تاثیراخلاق پيامبر در جامعه📖تحقیق اهمیت معاد شناسی📖تحقیق اهمیت مهدویت در قرآن📖تحقیق اهمیت و مولفه های بهزیستی ذهنی📖تحقیق تطبیق داستان حضرت زكرياء(ع) و حضرت يحيي(ع) در قرآن و أناجيل أربعه📖تحقیق تعهد سازمانی📖تحقیق ساختار خانواده و قدرت زنان در خانواده، توزیع قدرت در خانواده📖تحقیق ابطال رای داوری، جهات و آثار آن📖تحقیق آثار اجتماعی در خسرو و شیرین نظامی گنجوی📖تحقیق آثار اجتماعي عدالت اقتصادي📖تحقیق آثار اجتماعی در مخزن الاسرار نظامی گنجوی📖تحقیق آثار تسلیم در مبیع کلی، اثر تسلیم در ایفای تعهد📖تحقیق آثار تکلیفی ابطال تصمیمات اداری📖تحقیق مقايسه دوران امام حسين و زمان امام صادق📖تحقیق تحلیل مكاتب غير الهي و علل پیدایش آنها📖تحقیق نیکی کردن به پدر ومادر📖تحقیق آثار ظهور حضرت مهدی ده انقلاب در یک انقلاب📖تحقیق مهدويت دراديان الهی📖تحقیق ضرورت معاد شناسي📖تحقیق معجزات پیامبر📖تحقیق معيار هاي انتخاب همسر از نظر اسلام📖تحقیق اهمیت زن از نظر قرآن📖تحقیق موانع اتحاد و انسجام اسلامی📖تحقیق ميلاد امام حسن مجتبي
نگاهی تاریخ وكالت ایران ,تاریخچه وکالت وکیل ,وكیل پایه یک و دو و سه,وكلای دادگاه|40272937|euc
این فایل درباره ی دانلود تحقیق نگاهی به تاریخ وكالت در ایران می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

برخورداری از نعمت حیات مزیت و كمالی است كه به عنوان یك واقعیت تردید ناپذیر موجودات زنده را بر اشیای بی جان برتری و رحجان می بخشد سهم و بهره موجودات زنده از حیات، حدود و درجات ان در همه جانداران یكسان نیست بلكه جنبه های متعدد و متفاوت و ناهمسانی دارند بالاترین درجه بهره وری از نیروی حیات به انسان تعلق دارد بارزترین چهره های ان به صورت كمالات و كرامت های خاص و هدایت فطری انسان به پایبندی به اجتماع است و مقتضای زندگی اجتماعی علیرغم وسعت و توان والای انسان همیشه با تنش ها،‌برخوردها، غبار آلود شدن كمالات انسانی و با ستیزه جویی ها قرین بوده است آنچه این قسم رفتار بشری را تاكنون تعدیل و در مسیر صحیح هدایت نموده است آموزه های دینی و در یك كلام قانون بوده است درواقع قانون مجموع قواعد و مقررات جهت بهتز زیستن انسان در اجتماع است پدیده ای كه از منبع وحی و هدایت تشریعی،‌الهام و از محیط رنگ تعلق می پذیرد و در دنیای پر تحرك راه تحول و تكامل می پیماید ابرهای جهالت و گمراهی را پشت سر می گذارد و شتابان به سوی منبع فیاض علم و معرفت قدم می نهد و هر روز با تجربه جدید پا به عرصه ظهور می گذارد. شیوه و روش های نوین و بهتری ارایه می نماید البته تحول در حقوق خصوصی به جهات عدیده ای از جمله نزدیكی ان به سنن اجتماعی و ریشه در مبانی اعتقادی كندتر و گاه بدون تغییر در گذر ایام مسیر خویش را در می نوردد معهذا از شمول این قاعده مستثنی نبوده است چرا كه نیازهای تازه بشری و شرایط و اوضاع و احوال اجتماعی و ایجاد پدیده ها و زمینه های نوین احتیاج به اشتغال را بیشتر از پیش می طلبد و حقوق را كه عهده دار تفكر و طراحی برای آینده است گاه به دنبال خود می كشد.امروزه با توسعه و گسترش علم حقوق و فن وكالت و عدم اطلاع ناكافی مردم از حقوق خود لزوم دفاع توسط وكیل دادگستری در محاكم برای احقاق حقوق افراد و همچنین مساعدت به دادگاه در راه برقراری عدالت بیش از پیش احساس میگردد اهمیت نقش وكلا در اجرای عدالت تا بدان جاست كه امروزه یكی از اصلی ترین معیار های سنجش عدالت دستگاه قضایی در جوامع حق دفاع و داشتن وكیل و ازادی و استقلال وكلا در انجام وظایف حرفه ای می باشد زیرا عدالت واقعی محقق نمیگردد مگر اینكه اصحاب دعوی و و كلای انان بتوانند بدون هیچ ترس و واهمه ای اظهارات خود را ازادانه بیان نمایند و قاضی نیز بتواند با استقلال تام تصمیمات لازم را اتخاذ نماید وكلا مدافعان حق و بازوی عدالتند و جهت انجام وظیفه به نحو موثر و مطلوب ملزم به رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای می باشند حساسیت شغل وكالت ایجاب میكند كه وكلا به وظایف حرفه ای خود اهتمام بیشتری ورزند زیرا تخطی و قصور در انجام تكالیف قانونی توسط وكیل میتواند لطمات مالی و معنوی جبران ناپذیری به اقراد و جامعه وارد كند آنچه در ادامه آمده است به بررسی تطبیقی عقد وكالت می پردازد.

تاریخچه وكالت

تاریخ بشر همواره نشان می دهد كه از هزاران سال پیش چهره وكیل مدافع و وكالت از لابلای حوادث و وقایع و در اداره و تمشیت امور اجتماعی نمایان است حتی از 5هزار سال قبل در تمدن سومری كه وكیل مدافع در دادرسی از متهم دفاع كرده مدارك كتبی به جای مانده. همچنین در ایران باستان سخنگویان قانون طرف مشاور مردم در امور قضایی و زبان ان ها در دادگاه ها بوده اند و درا یران بعد از اسلام مستندا به ادله اربعه و مدارك مسلم درباره جواز و حقانیت وكالت در كتب فقهی به تفصیل یاد شده و وكیل نه تنها برای مدافعان حقوق مردم در محاضر شرعی و محاكم و مراجع عرفی به كار رفته بلكه به جهت وسعت قلمرو عملكرد و عمق مفهوم ان در هر موردی كه كسی سمت امین قائم مقام داشته به او اطلاق كرده اند و بالجمله كسی كه متكفل امور دیگری یا دیگران یا متصدی امور رسمی و دیوانی بوده وكیل نامیده می شد حتی می بینیم وكیل را درایران خاصه و تصدی امور محاسبات و اجرای اوامر سلطان و امور مالی در برابر كلمه وزیر به كار برده اند و نیز منابع فارسی فراوانی موجود است كه درباره وكیل و قاضی سخن به میان اورده از جمله كیمیای سعادت تالیف امام ابوحامد محمد غزالی و تاریخ مسعودی كه به نام مولف آن بیهقی معروف شده و از شاهكارهای نثر فارسی است همچنین در یونان قدیم كسانی بوده اند كه برای متهمان عاجز از دفاع، لایحه دفاع تنظیم می كرده اند و یا به جای آنان در شورای دادرسی دفاع می نمودند و نیز در رم شهرنشینان ازاد به نام وكیل مدافع و یا به اصطلاح "آدو كاءوس" مدافعی از دیگران را برعهده داشتند و آدو كاءوس به معنی "برای دیگری و به جای دیگری" و بالاخره در سومر كه نخستین تمدن بوده است و تاریخ ان را از 5هزار سال پیش از میلاد تعیین كرده اند در شهرهای آن طرح نخستین تمدن فرهنگ داری را ریخته اند كه تاریخ از آن اگاه است و در زمینه قانونگذاری و داوری و وكالت تاریخ گواهی می دهد كه علاوه بر مجالس محاكمه و داوری كه در معبدها تشكیل می شد برای دادگاه های عالی قاضیان متخصص برگزیده می شد و در زمینه ایین داوری و حضور وكیل مدافع در محاكم همواره براساس عدالت، محاكمه، متهم با حضور وكیل مدافع انجام می گرفته است به این ترتیب آنچه تردید ناپذیر است حمایت و پشتیبانی از ناتوانان و دفاع از ستمدیدگان پابه پای داوری و قضا در عرصه اجتماع نمودار گردیده و وكلا در طول تاریخ ممتد بشر و تاریكی های جامعه استبدادی از حقوق افراد دفاع می كردند و اجرای قانون و عدالت را خواستار می شدند.

  • وكالت در ایران
  • قبل از مشروطیت درایران افرادی به عنوان وكیل در محاضر شرع با دیوان خانه عدلیه حاضر می شدند و دفاع از اشخاص را برعهده می گرفتند اما حرفه و شغل اصلی انان وكالت نبود و كار ان ها قید و شرطی نداشت تنها با استفاده از مبانی فقهی و شرعی و گاهی هم با توسل به شعر و ادب و تاریخ از موكلین خود دفاع می كردند در سال 1329 قمری وكلای عدلیه را می توان به دو دسته تقسیم كرد الف وكیل رسمی ب وكیل غیر رسمی در سال 1332 وزارت دادگستری طی فرمانی وكلا را موظف كرد تا برای امكان شركت در محاكم قبلا امتحان لازم را بدهند و تصدیق نامه بگیرند و در راه اصلاحات بعدی عنوان وكیل غیر رسمی از بین رفت تنها وكلایی مجاز بودند در محاكم شركت پیدا كنند كه دارای شرایط لازم از جمله سابقه خدمت قضایی با وكالت دادگستری بوده باشند و غیر از وكیل مجاز هركسی می توانست سه مرتبه در سال وكالت اتفاقی داشته باشد در سال 1309 برای اولین بار كانون وكلای دادگستری به وجود آمد كه وابسته به یكی از ادارات عدلیه گردید ریاست كانون با شخص وزیر عدلیه بود در سال 1314 قانون وكالت تصویب شد و وكلای دادگستری به 5درجه تقسیم شدند و كانون وكلا از هیئتی مركب از رئیس و 5 الی 12 نفر عضور كه برای مدت دو سال انتخاب می شدند تشكیل گردید. رئیس كانون هر محل را وزارت عدلیه معین می كرد. در سال 1315 قانون جدیدی به تصویب رسید و وكلا به سه درجه تقسیم شدند: 1- وكیل پایه یك

    2- وكیل پایه دو

    3- وكیل پایه سه

    در سال 1331 لایحه قانونی استقلال كانون وكلا تصویب شد و در سال 1331 كمیسیون مشترك مجلسین استقلال وكلا را به صورت قانون درآورد و آیین نامه وكلا در سال 1334 رسما ابلاغ گردید و همین قانون و آیین نامه اساس كار وكلای دادگستری را تشكیل داد.

  • وكالت در تركیه:داوطلبان ورود به حرفه وكالت در تركیه لازم است دارای مدرك حقوق از دانشگاه آنكارا یا استانبول و یا دارای مدرك علوم سیاسی از دانشگاه آنكارا باشد مدت تحصیل دراین دانشگاه 4سال است فارغ التحصیلان علاوه بر آن می بایست به مدت یكسال در محاكم و دفتر حقوقی دوره كار اموزی ببینند.
  • وكالت در عربستان سعودی:
  • وكالت هنوز به طور كامل در عربستان سعودی تصویب نشده است و همینطور كانون وكلا نیز در عربستان وجود ندارد درواقع بر اساس حقوق اسلام وكلا حق امتیاز انحصاری را ندارند. به طور سنتی چنین بوده است كه دو طرف دعوا یا خودشان دعوا را مطرح می كنند یا دیگری را كه خویشاوند و یا وكیل مدافع است برای این منظور می گزینند. این روش را نخستین بار در سال 1936 میلادی قانون آیین دادرسی دادگاه ها محدود كرد به این صورت كه اشخاص فاقد صلاحیت وكالت فقط می توانستند وكالت بستگان خودشان را به عهده بگیرند محدودیت های بیشتری در سال 1952 میلادی به وجود آمد و مقرر شد كه افراد غیر اگاه نمی توانند در هر بار، وكالت بیش از سه شخص را به عهده بگیرند.

    وكلای شاغل در عربستان سعودی به دو بخش تقسیم می گردند:

  • وكلای دادگاه شرعیت كه باید گواهینامه از وزارت دادگستری بگیرند و آشنا با حقوق اسلامی باشند.
  • وكلای شاغل در حقوق تجارت حق حضور در دادگاه های شریعت را ندارند ولی می توانند در دادگاه های اداری دفاعیات را پیگیری كنند. و مشاور حقوقی یا تجاری شوند بنابراین گواهینامه فوق را تجارت بازرگانی به انان می دهند. در موسسات اموزشی شریعت اسلامی وكلا و قضات فقط به خواندن دروس فقه اسلامی می پردازند.
  • فایل ورد 20 ص